Tips!

Tips!

EET MINDER ZOUT! 

basilicumGemiddeld eten we teveel zout. Dit is niet altijd bewust, fabrikanten voegen vaak zout toe aan producten, zelfs aan producten waarvan je het helemaal niet verwacht! Wist je dat er ook zout zit in brood, ingeblikte groente of zelfs roomijs? Teveel zout is echter niet goed voor je, het kan leiden tot een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en nieraandoeningen. Maar hoe eet je nu zoutarm?

De belangrijkste tip is om je eten zo te bereiden dat het extra smaak geven met zout niet meer nodig is. Kook op een manier waardoor de smaken van de producten zelf zo veel mogelijk behouden blijven, of breng het op smaak met andere kruiden. Kant-en-klaar maaltijden of maaltijdmixen uit pakjes en zakjes bevatten vaak veel zout. Bereid daarom zoveel mogelijk zelf je maaltijden, zodat je precies weet hoeveel zout je toevoegt.

Hieronder volgen een aantal tips die je kunnen helpen bij het koken met minder zout.

  • Aardappelen Kook je aardappels in weinig water om te smaak te behouden, en voeg kerriepoeder, paprikapoeder, rozemarijn of tijm toe aan gebakken aardappelen voor meer smaak.
  • Groenten Kies voor diepvriesgroenten in plaats van ingeblikt. Rooster of stoom verse groenten om de smaak goed uit te laten komen of roerbak ze samen met kruiden of knoflook voor extra smaak.
  • Vlees Marineer vlees met kruiden en doet dit een tijdje van te voren zodat de smaak er goed intrekt. Braad grote stukken vlees in een braadzak zodat alle smaak in het vlees blijft. Geef gebakken vlees meer smaak door een uitje, knoflook of tomaat mee te fruiten.
  • Vis Knijp een citroen uit over de vis om de smaak meer naar voren te brengen. Maak smaakvolle pakketjes van vis, groenten en kruiden in aluminiumfolie en bak deze in de oven
  • Soep Maak zelf soep met verse ingrediënten, zonder zoute soepmixen of bouillonblokjes. Trek zelf bouillon van vlees of vis met verse kruiden zoals maggiplant, peterselie en selderij. Voeg lekker veel groenten toe, zoals prei, wortel en ui, om je soep meer smaak te geven.
  • Sauzen Maak eens je eigen sladressing met olie, azijn, peper en kruiden. Rooster wat pitten of zaden in een droge koekenpan om je salade meer pit te geven.

Voor meer inspiratie en lekkere zoutarme recepten klik je hier.

 


ontbijtKIES VOOR EEN GEZOND ONTBIJT

‘Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag’. Een zin die je vaak voorbij hoort komen. Maar is het ook waar? Er is nooit definitief bewijs gevonden dat je zonder te ontbijten niet kunt afvallen. Het is echter wel zo dat een goed gekozen ontbijt dé manier is om gezond de dag te beginnen. Het zorgt ervoor dat je lichaam wakker wordt en je stofwisseling op gang komt. Maar hoe ontbijt je nu gezond?

Een volwaardig ontbijt bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Eiwit zorgt voor een vol gevoel voor de rest van de ochtend. Kies bijvoorbeeld yoghurt, kwark, melk, ei, vleeswaren of kaas.
  • Vezels stimuleren de spijsvertering. Ontbijt met brood, muesli, havermout of wat noten.
  • Fruit verschaft je de nodige vitaminen en mineralen. Eet minstens 1 stuk fruit bij je ontbijt
  • Vocht om aan te vullen wat je ’s nachts bent kwijt geraakt.

Hieronder vindt je wat voorbeelden van ontbijtjes waarin al deze onderdelen zijn opgenomen, maar je kunt natuurlijk zo veel variëren als je zelf wilt! Voor nog meer lekkere ontbijtrecepten klik je hier.

  • Fruitsalade van een appel, kiwi en een halve banaan met wat magere kwark en eetlepel walnoten, samen met een kop thee.
  • Roerei met bieslook, peper en zout op een snee volkoren brood en een glas grapefruitsap.
  • Mueslibol met boter en kipfilet, een handje frambozen en een glas karnemelk.